"Lila dagen"

Jag tänker göra ett avbrott i allt Jedward och skriva ett inlägg om något jag tycker är viktigt. Jag skulle verkligen uppskatta om du tar dig tid att läsa detta.
Den 27 oktober (alltså på torsdag) är det "Lila dagen". Det spelar ingen roll vem du är eller var i Sverige du bor; ifall du vill ta ställning för unga HBT*-personers lika värde och rättigheter, ta på dig något lila! En skjorta, en klänning, ett par strumpor eller bara ett armband, det spelar ingen roll vad det är. Det behöver bara synas, för att visa att du inte har något emot homosexuella, bisexuella eller transsexuella. DU kan göra skillnad!




"Det är inte många veckor sedan Jamey Rodemeyer, en 14 år gammal pojke, begick självmord för att han mobbats på grund av sin sexuella läggning. För några dagar sedan begick Jamie Hubley, 15 år gammal, självmord av samma anledning. Det är svårt att veta hur många i Sverige som begår självmord på grund av det, eftersom det inte talas om självmord, men man vet följande:

Av tje­jer som gör minst tre själv­mords­för­sök identifierar sig 25% som homo– eller bisex­u­ella. Bland kil­lar är siff­ran 11%.

60 procent av killarna (och 43 procent av tjejerna) uppger att deras kompisar ofta är negativa till homosexuella. Totalt 54 procent svarar att ord som ”bög” och ”lebb” ofta används som nedsättande tillmälen.
- Kamratpostens undersökning "Kropp & knopp" 2010"

Facebook-evengemanget hittar ni här, och om ni vill läsa mer finns det information här.



Jag vet inte vad ni tycker, och jag kan inte bestämma över era åsikter, men för mig är det en självklarhet att alla människor är värda exakt lika mycket. Och om jag med det här inlägget kan få en av mina 40-50 dagliga läsare att bära något lila för en självklarhet, så är jag mer än nöjd.


(bildkälla)






*Homosexuella, Bisexuella och Transsexuella

Kommentarer
Ida sa:

Jag ska ha på mig mina nya fina lila mjukisbyxor då . Jag hatar när folk kallar någon bög eller lebb som om det skulle vara något dåligt :O

2011-10-25 @ 21:24:33

Hejsan! Du har hittat till en fanfiction-blogg om våra älskade tvillingar JOHN & EDWARD Grimes, aka JEDWARD. Här finns noveller skrivna ur alla möjliga vinklar, följetonger och korta, glada och sorgsna. Om ni vill kopiera något; gör det! Men länka tillbaka, och låt mig veta ;-)

Ni får hemskt gärna lämna en kommentar innan ni går <3

JEDHUGS & JEDKISSES



Ditt namn?
Spara uppgifter?

E-postadress (kommer inte att synas i kommentarsfältet)

Fyll gärna i din bloggadress (så att jag kan svara på din kommentar):

Vad har du på hjärtat? :)

Trackback
RSS 2.0